Beter een goede buur dan een verre vriend

Een oud Hollands spreekwoord zegt “een goede buur is beter dan een verre vriend”.  Als je opzoekt wat het betekent dan betekent dit spreekwoord zoiets als dat een goede buur je meer en beter kan helpen dan een verre vriend. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in want een buur is nu eenmaal dichterbij, is vaak meer betrokken bij je dagelijkse leven en krijgt daar meer van mee. In toenemende mate zie je dat ook bedrijven zich als een goede buur willen opstellen. Bedrijven zitten vaak midden in, of aan de rand van woonwijken en zijn onderdeel van het dagelijkse leven in zo’n wijk. Ze maken gebruik van de ruimte, de lokale voorzieningen en dragen bij aan het economisch verkeer door boodschappen te doen bij de lokale winkels.
T-Mobile wil ook zo’n goede buur zijn voor haar buren. Dat bewijst ook de huis-cateraar Vermaat met iedere keer verrassende en concrete acties.

sharing week T-MobileMarcel heeft nieuwe plannen

“Hee Ruud, heb je even?” Zo begon Marcel van Leeuwen van Vermaat zijn verhaal over een nieuw initiatief. Eerder was Marcel verantwoordelijk voor de succesvolle Kerstbrunch voor 250 ouderen uit de wijk. Daar bewees hij al samen met zijn collega’s en vrijwilligers dat hij het goede buur zijn serieus nam. Nu had hij een nieuw plannetje bedacht om de ouderen uit de wijk een extra steuntje in de rug te geven.
De ‘Sharing week’ was zijn nieuwe initiatief. Vol enthousiasme vertelde hij mij het idee om de hele week tijdens de T-Mobile lunch speciale oud-Hollandse gerechten en snacks te serveren. De ouderen uit de buurt konden zeggen wat deze gerechten moesten zijn. Ook kwamen ze helpen om de waar aan de man te brengen. Alle winst die wordt gemaakt op deze speciale gerechten stroomt rechtstreeks in de kas van Stichting Wijkberaad Laak Centraal.
Marcel liet mij posters zien waarop de actie intern bij T-Mobile zou worden aangekondigd. Of ik het goed vond dat mijn jongste zoon Sem deze wervende poster sierde? Ja natuurlijk is dat goed, dat vind Sem een eer. Marcel en zijn collega’s zijn immers zijn grote vrienden.
Het idee van Marcel was natuurlijk briljant. Niet alleen omdat er wat extra geld de kas van het Wijkberaad in stroomt, maar vooral ook omdat de ouderen het gewoon ook erg leuk vinden om hieraan mee te helpen.

De Sharing week

Na de nodige voorbereidingen was het zover. De Sharing week werd prominent aangekondigd binnen de T-Mobile organisatie. Het T-Mobile intranet schonk er uiteraard aandacht aan en het hele gebouw hing vol met de Sharing week posters. Mensen werden opgeroepen om deze week hun eigen gemaakte boterhammetjes thuis te laten en mee te doen aan deze actie. In het bedrijfsrestaurant waren alle gerechten die deel uitmaakten van deze actie voorzien van een kaartje van het Wijkberaad. Zo wisten de T-Mobile medewerkers welke gerechten onderdeel waren van de actie. Bij de entree van het bedrijfsrestaurant stond een groot bord waarop de actie stond vermeld. Dat was eigenlijk overbodig want ernaast stonden de buurtbewoners vol enthousiasme kleine snacks uit de te delen bij hun geïmproviseerde kraam. Lekkermakertjes voor dat wat nog ging komen.

Eenmaal in het restaurant was de keuze uit oud-Hollandse snacks en gerechten geweldig. Bij de tweede kraam stonden twee buurtbewoners pannenkoeken met spek te bakken. Mocht dat je niet aanspreken dan kon je kiezen uit legio andere gerechten zoals dikke frieten met piccalilly, rabarber, natuurlijk echte erwtensoep en heel veel andere heerlijkheden.

De T-Mobile medewerkers keken hun ogen uit. Nu zijn we qua catering al best wat gewend van Marcel en zijn collega’s, maar deze keer hadden zij zichzelf wederom overtroffen. Alles zag er heerlijk uit en het was erg moeilijk kiezen. Buurtbewoners stonden hun waar actief aan te prijzen. De Hollandse handelsgeest vierde hoogtij.
De week was een succes. Natuurlijk is het heel erg fijn en wenselijk dat er geregeld extra geld komt voor, in dit geval, de ouderen in onze samenleving. Nog belangrijker wellicht is het actief betrekken van ouderen in onze maatschappij. Zichtbaar met veel plezier stonden ze daar weer, bij de kramen, kletsen, lachen, gewoon met veel lol.

Beter een goede buur dan een verre vriend blijkt niet zomaar een spreekwoord. Als je het vertaalt naar iets concreets zoals hier de Sharing week, dan betekent zo’n spreekwoord ineens iets heel speciaals voor mensen. Niet alleen voor de ouderen, maar zeker ook voor de T-Mobile medewerkers. Het voelt goed om te werken voor een bedrijf dat belang hecht aan dit soort activiteiten. Bij T-Mobile en Vermaat zit dat wel goed. Daar word ik blij van.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top