Mobile Vikings douze points

Mobile Vikings douze points! Dat zou de jury zeggen na hun presentatie op de tweede dag van het Telecom Social Network Summit in Londen. Op het podium stond Dorien Aerts van Mobile Vikings België. Na de presentatie van GiffGaff gisteren zorgde Mobile Vikings vandaag voor de broodnodige inspiratie op het Telecom Social Network Summit.

Wie is Mobile Vikings?

Mobile Vikings is een prepaid aanbieder die 5,5 jaar geleden in België is begonnen als MVNO op het netwerk van Base. Deze laatste is ook aandeelhouder, de rest is in handen van de Mobile Vikings oprichter. Daar waar GiffGaff hun klanten Members noemt, daar noemt Mobile Vikings hun klanten Vikings. België is inmiddels al 210.000 Vikingen rijker and still growing strong.

Om deze groei te stimuleren lanceerden zij recent hun eerste TV commercial. Een slechts 7 seconden durende commercial met de mysterieuze titel “Do you smell the fear?“. Voor de oplettende kijker zijn de angstig kijkende Vikingen in deze reclame voorzien van de logo’s van de Belgische operators. Een leuke knipoog met een boodschap aan de gevestigde orde in België.

Mobile Vikings draait op 4 pijlers:

1. Partnerships

Met beperkt budget moet je slim omgaan. Daarom zijn partnerships voor Mobile Vikings heel belangrijk. Zo zijn zij na het behalen van de 200.000 Vikings mijlpaal een partnerships met Baahlu aangegaan. Hierdoor kunnen alle Vikings overal ter wereld TV kijken op hun mobiel.

Ook OnePlus is een vriend van de Vikingen. Zij zijn een nieuwe leverancier van een zeer aantrekkelijk geprijsde en zeer veel besproken OnePlus One high-end Android smartphone. Gezien de beperkte capaciteit van de leverancier en de enorme vraag is deze smartphone uitsluitend met een speciale invite te bestellen. OnePlus liet Mobile Vikings als enige in België 50 invites weggeven aan haar community. Maar liefst 3000 Vikings wilden een invite hebben.

2. Service

Service moet persoonlijk zijn. Daarom geen IVR maar altijd een persoon aan de lijn die jouw vraag in het Engels, Frans en/of Nederlands kan beantwoorden. Opmerkelijk is dat Mobile Vikings geen XU-sell bedrijft aan de telefoon.

Niemand belt voor XU-sell, dus daar hebben we het met de klant dan ook niet over

Voor veelgestelde vragen worden blogposts gemaakt. Op die manier kan het betreffende onderwerp goed worden uitgelegd. Naast een beperkt callcenter zit een een webcare team klaar voor alle andere vragen.
Ook de Mobile Vikings App wordt ingezet voor klantcontact. Naast alle functionaliteit die je mag verwachten in een telecom App wordt de App ook ingezet voor het verzenden van een E-Mail, een Tweet of voor het gewoonweg bellen van de klantenservice. Dit alles onder het motto “De Helpdesk is 1 click away”. Welke functie de Viking ook kiest, zijn identificatie komt altijd mee vanuit de App. Hierdoor is snelle persoonlijke service mogelijk.
De App is in juni 2014 gelanceerd en kent nu al meer dan 80.000 downloads.

3. Innovatie

Innovatie is belangrijk voor Mobile Vikings. Vooral slimme innovatie wordt toegepast. Zaken die er al (bijna) zijn op een leuke interessante manier verpakken en vervolgens aanbieden aan de Vikings. Dat laatste is cruciaal. Alles voor de Vikings.

Mobile Vikings werd benaderd door een groep studenten die in 2016 een satelliet in een baan rond de aarde willen hebben. Hiervoor zochten zij sponsors en belandde bij Mobile Vikings. De sponsoring bestaat uit een enorm billboard gemonteerd aan de satelliet. De sponsor krijgt hiermee het eerste billboard in space.
Mobile Vikings pakte de kans maar wilde geen Mobile Vikings reclame op de satelliet. In plaats daarvan hebben zij hun community gemobiliseerd met een erg leuke actie, Word de eerste Viking in de ruimte. Een spel waar de Vikings met elkaar in de clinch gaan om de eerste Viking in Space te worden. Jouw foto in een baan rond de aarde!

Daarnaast kunnen Vikings met zowel Bitcoins als Viking punten hun beltegoed of dat van een ander opwaarderen en krijgen zij 15 euro beltegoed als zij andere Vikings weten te verleiden om ook een Viking te worden.

4. Community

De community van de Mobile Vikings is het allerbelangrijkste. De community bestaat uit echte Vikings. Mensen die zich zeer betrokken voelen bij de Mobile Vikings en vaak ook een bijdrage doen om van Mobile Vikings een succes te maken. Dat wordt wel erg mooi zichtbaar op deze megastunt op het Rock Werchter festival, dat wordt gesponsord door een van de concurrenten. Een mooie guerrilla actie van de Vikings met heel veel publiciteit.


Mobile Vikings worden ook gestimuleerd om andere Vikings te werven. Zij krijgen de mogelijkheid om via de Mobile Vikings website heel simpel een eigen website te maken. Deze eigen website kan door de Viking worden gebruikt om vrienden, familie en kennissen over te halen om ook Viking te worden. Voor iedere nieuwe Viking ontvang je 15 Viking punten. Dat staat gelijk aan 15 euro beltegoed.
Een zeer succesvol concept want 80% van de nieuwe Vikings wordt geworven door andere Vikings/ Mobile Vikings heeft dan ook geen Sales mensen in dienst en heeft geen shops.

Zoals een goede community betaamt worden veel vragen en problemen binnen de community opgelost, net zoals je dat ziet bij de meeste andere communities.

Schrijft een Viking of een supporter daarvan een gave blog, dan verschijnt deze op de Pers pagina van Mobile Vikings. Voor mij nu al een van de leukste pers-pagina’s die ik ken.

Community vooral op Facebook

De community draait eigenijk volledig rond Facebook. Mobile Vikings heeft nog geen eigen community platform. Het is een beetje de wet van de remmende voorsprong. In de tijd dat zij begonnen was Facebook nagenoeg gratis voor bedrijven en wist je eigenlijk zeker dat alles wat je erop zette ook werd gezien en gelezen. Nu is dat inmiddels anders.
Mobile Vikings overweegt dan ook sterk om een eigen Community platform aan te schaffen. Een slimme keuze denk ik, want dan heb je in ieder geval de controle over het platform en hoef je je geen zorgen te maken over wijzigingen in een commercieel platform waar je geen zeggenschap over hebt.

Mobile Vikings zien toekomst zonnig in

Mobile Vikings is een heel mooi bedrijf met zeer ondernemende mensen. Als je met Dorien praat zie je passie en merk je een volledige toewijding aan de community. Natuurlijk moet er geld worden verdiend en moet Dorien samen met haar collega’s zorgen dat de er rook uit de schoorsteen blijft komen. Dat lukt ze gelukkig erg goed want zij zijn inmiddels de belangrijkste leverancier van prepaid klanten voor het, door omzetdaling geplaagde, moederschip Base.
Een overwinning op de gevestigde orde dat laat zien dat je met vernieuwende klant-concepten een zeer succesvolle bijdrage kunt leveren aan het grotere geheel.

Ik verwacht niet dat iedere Community enorm groot zal worden en volumes die de gevestigde telecom orde gewend is in een keer zullen overstijgen. Communities zijn immers vaak georganiseerd rondom een gemeenschappelijk belang, interesses, hobby of iets dergelijks. Vaak veel kleiner dan bijvoorbeeld het klantbestand van een gemiddelde operator, maar wel ontzettend krachtig.

De saamhorigheid in communities is vaak groot. De leden hebben iets voor elkaar over, gunnen elkaar succes en delen vanzelfsprekend veel kennis, informatie en vooral plezier met elkaar. Het is vaak een hechte groep mensen die het liefst bij elkaar blijven. Vanuit een merk-perspectief zijn dit je echte ambassadeurs. Je ziet het bij GiffGaff, maar ook hier bij Mobile Vikings.
Last but not least. Mobile Vikings heeft een churn van 0,8%. I’ll rest my case.

Als je een of meer van dergelijke communities als merk kunt/mag faciliteren dan mag je je handjes dichtknijpen.

Ik wens Dorien en haar Mobile Vikings heel veel succes. Niet alleen in België maar ook in Polen waar Mobile Vikings dit jaar een nieuw avontuur is gestart.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top