Nieuwe stap in de ontdekkingsreis van Ruud Huigsloot

Na 9 jaar heb ik T-Mobile per 1 maart 2017 verlaten. Eerlijk gezegd is dat voor mij best wel een dingetje. Mijn jongste voelt dit altijd feilloos aan. Hij komt dan naar me toe en geeft me een knuffel. “Ben je verdrietig papa?” Nee grote vriend, ik heb een fantastische tijd gehad bij T-Mobile en die is nu voorbij. Maar papa heeft heel veel zin in de tijd van morgen. Z’n knuistjes laten los, hij voelt dat het goed is en gaat tevreden weer verder met spelen. En zo is het. Een nieuwe stap in de ontdekkingsreis van Ruud Huigsloot dient zich aan. 

Mensen die mij al heel wat jaren kennen vroegen me altijd waarom ik nog zolang bij ‘die roze club’ zat. Ze kenden mij als ondernemend, erg nieuwsgierig, niet praten maar doen, (soms) wat eigenwijs en als iemand die het niet zo nauw neemt met de geldende hiërarchie. Waarom dan zo lang bij een Duitse, in hun ogen traditionele operator?

De reden voor mij was al die jaren heel simpel. T-Mobile heeft mij vanaf het begin het vertrouwen en de vrijheid gegeven die ik nodig had om tot prestaties te komen waar ik trots op was en ben. Vertrouwen en vrijheid, je hoort het vaak mensen terecht noemen als voorwaarden voor een prettige plek om te kunnen werken. Ik heb deze twee simpele woorden 9 jaar lang gevoeld en ervaren bij ‘die roze club’.

Van Manager e-Business tot aan Digital Innovation Manager, het was een rollercoaster met kurkentrekker en back flip.

De website, de selfservice omgeving My T-Mobile, het opbouwen van een centraal digital team, de basis voor de My T-Mobile app, waanzinnige iPhone launches, de lancering van het T-Mobile Forum met nu meer dan 250.000 geregistreerde klanten, de opening van de T-Mobile blog. Scrummen, agile, backlogs, apps en een tijd vol experimenten, leren, vallen en weer opstaan.

De kers op de taart was de opkomst van social media.

Social media vormde de basis voor een nieuw T-Mobile, een nieuw tijdperk voor klantenservice. Met de opbouw van Webcare, Twitter en Facebook begon een nieuwe uitdagende tijd. Direct klantcontact werd ineens de normaalste zaak. In mijn ogen terecht. Niet alleen voor klantenservice maar voor iedereen. Ik voelde me als een vis in het water. Een tijd van T-Mobile bashen, blunders en confrontaties met de gevestigde orde, maar vooral een tijd van nieuwe mogelijkheden en positieve verandering. Meer klantvriendelijkheid, transparantie, versimpeling van processen en procedures en nieuwe manieren van werken en communiceren.

Social media heeft bij T-Mobile aan de basis gestaan van een socialer, transparanter, eerlijker bedrijf

Tot een paar jaar geleden was ik helemaal in mijn nopjes. Maar, het team werd te groot. Ik wilde verder pionieren met social technologie, met apps, met klanten, de organisatie meenemen naar een betere klantbeleving, ik wilde trekken en sleuren aan conformisme, aan stilstand, ik wilde bouwen maar kreeg het qua tijd steeds moeilijker voor elkaar. De energie druppelde weg en voor het eerst merkte ik dat het genoeg was.

Ik probeerde al eerder mijn baan op te zeggen bij Tessel, maar dat ging mis.

Tessel was mijn baas. Geloof me, zij was geen gewone baas maar een zeldzaam, vlijmscherp exemplaar. Ik stond voor haar bureau en zag aan haar dat ze besefte dat het moment was gekomen. “Tessel, ik wil dit niet meer. Ik stop ermee” zei ik tegen haar. Ze was niet verrast want ze wist dat het ging gebeuren. Ze pakte haar jas en zei tegen me, “Kom Ruud, we gaan naar het strand”.

Dezelfde dag werd ik ondernemer in digitale innovatie bij ‘de roze club’.

Een vrije rol om te ondernemen, te pionieren, te verrassen, te experimenteren. “Ga maar doen waar je goed in bent” zei ze. “Ik neem je team wel over”. Tessel bedankt!

Het gevolg was een groot aantal verschillende digitale projecten, activiteiten, experimenten, het optuigen van een social business strategie en het geven van spreekbeurten over social media en customer engagement. Ruim 2 jaar geleden ben ik gestart met het ontwikkelen van een personeels app. Het stimuleren van klantcontact en het faciliteren van T-Mobile ambassadeurs stonden daarbij centraal. We promoveerden iedere medewerker tot CEO en begonnen met een kleine experimentele app voor de medewerkers. Inmiddels bestaat de app alweer meer dan 2 jaar en is er heel veel nieuwe functionaliteit bijgebouwd. Meer dan 70% van de medewerkers is inmiddels een actief ambassadeur. De app is goed voor een omzet van bijna 3 miljoen euro en belangrijker, de betrokkenheid van medewerkers is op een ongekend hoog niveau.  

Waarom dan toch weg bij m’n roze ‘vriendinnetje’ denk je misschien?

Die drang naar pionieren, experimenteren, naar impact willen maken, naar willen veranderen, die drang heb ik nog steeds. Mijn vriendinnetje heeft dat ook, maar steeds meer op een iets andere manier dan ik graag zou willen. Dat is niet erg. Dat past haar nu gewoon goed. Zoals in iedere goede relatie hebben we er vaak over gesproken. We hebben ons best gedaan om voor elkaar te vechten, maar soms moet je concluderen dat je elkaar vrij moet laten en erop moet vertrouwen dat het goed is. Dat moment is gekomen.

Mijn nieuwe route is zich nog aan het ontwikkelen maar krijgt steeds meer vorm. De route zal leiden langs customer en employee engagement, digitale transformatie bij mensen en in organisaties, experimenteren en vooral doen in plaats van alleen er over praten. In commerciële organisaties, onderwijs, smart cities of met ‘iets met eHealth’. Er zijn voldoende mooie ontwikkelingen gaande met grote impact op mensen. We houden contact!

Dit artikel verscheen eerder op mijn LinkedIn profiel

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: