Digitale transformatie kan niet zonder interne transformatie

Digitale transformatie is een interessant fenomeen. Het nieuwe paradepaardje waar talloze organisaties druk mee bezig zijn. Gedreven door het veranderende klantgedrag, explosief stijgend mobiel gebruik en nieuwe technologische mogelijkheden. Logisch dat je daar als organisatie een belangrijk agendapunt van maakt. Toch denk ik dat Digitale Transformatie bij veel bedrijven niet het gewenste resultaat gaat brengen. De grootste bottleneck is namelijk de legacy in de interne organisatie, de bedrijfscultuur en de mindset van de medewerkers. Digitale Transformatie kan niet zonder interne transformatie. Beide gaan samen anders wordt transformatie alleen optimaliseren.

De makkelijke kant van Digitale Transformatie

De makkelijke kant is zonder twijfel de automatisering zelf. Die is namelijk heel gewillig. Bestaat uit nullen en enen, kun je maken zoals je wilt hebben en de beschikbare technologische mogelijkheden zijn nagenoeg oneindig. Als je echt helder hebt wat je wilt bereiken, dan kun je qua techniek je klant vrij eenvoudig helemaal in pakken met de meest prachtige flows en experiences. Natuurlijk moet je soms moeilijke keuzes maken met betrekking tot je eigen IT-infrastructuur en te kiezen standaarden, maar eerlijk gezegd is dat niets nieuws binnen de IT wereld.
Vul je backlog, stel je prioriteiten en scrum till you drop.

De moeilijke kant van Digitale Transformatie

Het moeilijkste van Digitale Transformatie is de interne organisatie, de mensen, de organisatie structuur, de mindset, de politiek en de manier van werken. Zonder een Digitale Organisatie Transformatie (daar moet een betere term voor zijn) en hele duidelijke strategische keuzes kun je je zelf helemaal in de rondte digitaal transformeren, maar uiteindelijk blijkt dat je simpelweg bezig bent met het wegpoetsen achterstallig onderhoud en optimaliseren. Dat is ontzettend jammer want je doet jezelf hiermee ernstig te kort.

Digitale Transformaties lopen een grote kans om te falen vanwege dezelfde reden waarom reorganisaties en culturele veranderingen in organisaties vaak falen: Interne tegengestelde belangen, gebrek aan leiderschap en het simpele feit dat mensen veel moeite hebben om hun eigen gedrag en gewoontes te veranderen.

Zomaar een paar mogelijke voorbeelden waar je mee te maken hebt:

  • Niet iedereen is bereid om zijn/haar eigen baan weg te automatiseren
  • Niet iedere manager is bereid om toe te geven dat hij/zij niet zoveel toevoegt bij al die scrums, multidisciplinaire zelfsturende zwermen.
  • Niet iedere directeur is bereid om zijn/haar zorgvuldig opgebouwde ivoren toren te laten slechten door hippies op gympies.
  • Niet iedere Inkoopafdeling is ervan gediend dat teams/medewerkers liever hun eigen leveranciers kiezen.
  • Niet iedere Legal afdeling gaat in galop bij de vraag of ze binnen een design-week even een aanbeveling willen doen over een complex privacy vraagstuk.
  • Niet iedereen is bereid om zijn/haar met noeste arbeid opgebouwde en verkregen kennis zomaar te delen.
  • Niet iedereen is welwillend om het ‘not invented here syndroom’ in de gangkast te zetten.
  • Niet iedere Marketeer vindt dat klantenservice en retailmedewerkers eigenlijk best wel heel veel waarde kunnen bijdragen aan propositie verbeteringen.
  • Niet iedere security expert vindt saas een goede uitvinding.
  • En vast nog veel meer van dit soort typische organisatie perikelen.

Learn, unlearn and relearn

Laatst was ik op e-Day en luisterde ik naar Brian Solis. Plotseling zei hij het. Die ene quote die zo krachtig zegt waar het eigenlijk om draait bij Digitale en Organisatorische transformaties..

learn-unlearn-relearn

Als we echt willen transformeren dan moeten we onszelf dwingen om te unlearnen. Los te komen van dat wat we al jaren doen. Unlearn en start overnieuw. Stel alles ter discussie, iedere business rule, proces, team, afdeling, tool, procedure, iedere customer journey, ieder stukje communicatie….alles.
Pas dan kun je met een open mind werken aan echte transformatie.

Wat als je vandaag helemaal opnieuw zou mogen beginnen?

Een bedrijf dat bereid is te unlearnen, er in slaagt om zichzelf van binnen uit continue te vernieuwen en die vernieuwde inzichten gebruikt voor Digitale Transformatie, heeft wat mij betreft de beste kaarten in handen voor een succes.

 

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

3 Comments

  1. Ard
    oktober 29

    Al bekend met het werk van Nicholas Carr?

    Beantwoorden
    1. Ruud
      oktober 30

      Nog nooit van gehoord. Heb hem net even opgezocht maar schrijft inderdaad over interressante dingen. Ik zet hem op de lijst. Dank.

      Beantwoorden
    2. Ruud Huigsloot
      oktober 30

      Eerlijk gezegd niet. Heb hem net even opgezocht maar dat ziet er interessant uit. Dank voor de tip.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Scroll to top