Eerste vijf ervaringen met Workplace van Facebook

Facebook at Work

Zoals in een eerder artikel genoemd ga ik ervan uit dat Workplace van Facebook hoge ogen gaat gooien om het bestaande intranet binnen veel bedrijven te gaan vervangen. De employee engagement druipt eraf en de gebruikersinterface is bij iedereen bekend. Inmiddels zijn wij nu ongeveer een maand aan het testen en spelen.
De eerste vijf ervaringen met Workplace van Facebook vindt je in deze update.

De stemming na 4 weken testen en experimenteren is positief. Inmiddels hebben steeds meer mensen door dat dit nieuwe platform niet alleen handig is voor employee engagement, Workplace van Facebook speelt ook een belangrijke rol in transparantie, samenwerken en draagt bij aan het afbreken van de silo’s in de organisatie.

De vijf eerste ervaringen op een rijtje:

  1. De groepenstructuur
    De structuur met groepen in Workplace van Facebook is fijn en biedt overzicht. We moeten er echter wel voor waken dat het geen rommeltje wordt. Het artikel van Durgesh Kaushik staat vol met tips over hoe een organisatie zou kunnen starten met Workplace. Over groepen zei hij dat je beter georganiseerd kunt beginnen door de belangrijkste groepen alvast aan te maken. Mensen komen dan in een gespreid bedje. Wij zijn die tip aan het volgen en dat bevalt goed.
  2. Je organisatie is een community
    Bij T-Mobile werken ongeveer 1500 mensen. Wat hen verbindt is T-Mobile. Ze zijn eigenlijk een interne T-Mobile community. Om een community goed te laten draaien heb je een aantal ingrediënten nodig waaronder, vertrouwen, kennisdelen, transparantie en gelijkwaardigheid. In een klantcommunity heb je vaak community managers en moderators die ‘waken’ over de community. Intern is dat niet anders.

    Bedrijven gaan zich realiseren dat Ze interne community managers nodig hebben

  3. E-mail reductie
    De door Facebook beloofde email reductie gaat zeker gebeuren. Ik kan het nog niet hard maken, maar alle signalen wijzen erop dat het concentreren van gesprekken, documenten en mensen in een groep leidt tot beduidend minder email. Alles staat immers centraal op 1 plek. Vragen worden razendsnel beantwoord, discussie worden direct gevoerd en documenten continue geupdate.
    Dit zal niet alleen email reductie opleveren maar vooral ook minder meetings. Dubbel winst dus.
    Email zit verankerd in de mindset en gewoonten van medewerkers. Het is aan hun hoe snel de reductie zal gaan plaatsvinden.
  4. Reputatie management
    Facebook zit bij een aantal mensen in de allergie zone. Sommigen hebben prive bewust afstand gedaan van dit platform. Het vergt wat tijd om ook die groep enthousiast te krijgen. Vaak lukt dat door te focussen op de inhoud, de meerwaarde en vooral het feit dat Workplace een ander platform is dan dat waar men afscheid van heeft genomen.
  5. De bestaande tooling
    Medewerkers beschikken over een breed scala aan tools. Voor communicatie, voor documenten, projecten en alle andere activiteiten. Fijn, maar de versplintering kan enorm zijn. We hebben een overzicht gemaakt van wat er zoal wordt gebruikt en wat daarvan zou kunnen worden overgenomen door Workplace.
    De potentie blijkt enorm. Een groot gedeelte van de bestaande tools kan worden omgezet naar Workplace. Hierdoor ontstaat meer standaardisatie in gebruikte middelen, wordt het eenvoudiger voor medewerkers om de juiste keuzes te maken en zijn zaken makkelijker terug te vinden.

Nu de basisconfiguratie van het platform bijna rond is, is voor ons is de volgende fase aangebroken. Toegang geven aan alle 1500 medewerkers en 700 daarvan proberen te bewegen om de bestaande gesloten groep op het publieke Facebook te verlaten en over te stappen naar Workplace.

Wordt vervolgd.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

1 Comment

  1. […] Mijn presentatie ging over de praktijk bij mijn vorige werkgever T-Mobile. Een traject van veel experimenteren, leren, ontdekken en de uiteindelijke implementatie van Facebook Workplace. […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: