Rol van management bij de adoptie van sociale tools is cruciaal

De rol van management bij de adoptie van sociale tools is cruciaal. Daar waren de panelleden het over eens bij de live radio uitzending van het programma Gangmakers van BNR Nieuwsradio.
Woensdag 19 april zat ik in het discussiepanel bij deze uitzending over het thema Social@Work. Het event was georganiseerd door SMC030 en ging na de uitzending verder met twee inhoudelijke presentaties van Peter Staal en ondergetekende.

Live bij Gangmakers op BNR Nieuwsradio

De avond begon spannend. Met 4 panelleden (Peter Staal, Maaike Gulden, Christiaan Lustig en ondergetekende) mochten we onder de bezielende leiding van Maarten Bouwhuis live radio maken. Hoe gaaf is dat! Het programma Gangmakers van BNR nieuwsradio was op locatie aanwezig om in een klein half uurtje live te discussiëren over het thema.

In een razend tempo kwamen stellingen voorbij over Social@Work. Is deelname van senior management een voorwaarde? Moet je gebruik van sociale tools op de werkvloer afdwingen? Kan social@work slagen bij ieder bedrijf? Stuk voor stuk vragen waar geen eenduidig antwoord op is en daardoor voer zijn voor discussie.

Terugluisteren kan hier:

Twee inhoudelijke presentaties

Na de live uitzending was het tijd voor 2 presentaties over het Social@Work thema. Peter Staal van Bind had een goed verhaal over de stappen die je als organisatie kunt nemen om met sociale tools succesvolle interne communities te bouwen en hoe je veel voorkomende weerstanden kunt voorkomen.

Mijn presentatie ging over de praktijk bij mijn vorige werkgever T-Mobile. Een traject van veel experimenteren, leren, ontdekken en de uiteindelijke implementatie van Facebook Workplace.

De rol van senior management is cruciaal

Over de stelling met betrekking tot de rol van senior management bij de adoptie van sociale tools was het panel het nagenoeg eens. De rol van management wordt als cruciaal bestempeld en is in hoge mate bepalend voor succes. Ook in de presentaties kwam dit ter sprake.

Bij veel bedrijven beginnen initiatieven rondom sociale tools op de werkvloer. Dat is logisch en is zeer toe te juichen. Als het bij een bottum-up initiatief blijft, dan ontstaat een interessante omgeving. Echter, de echte meerwaarde voor de organisatiecultuur en de manier van werken blijft dan beperkt. Vooral bij bedrijven met een sterk hiërarchisch organisatie is management adoptie een probleem.
Peter had hier een mooie quote over:

Organisaties die hiërarchisch strak in elkaar zitten lenen zich doorgaans niet goed om sociale platformen te gebruiken omdat bestaande macht structuren hiermee onder druk komen te staan. Als de hiërarchie te dominant aanwezig is, dan werkt zo’n platform niet

Daarom is de rol van management cruciaal. Zij zijn bij uitstek de mensen die deze nieuwe manier van werken zouden moeten ondersteunen en zouden moeten inregelen. In de praktijk blijkt echter dat management juist vaak een bottleneck is. De macht structuren uit de quote van Peter zouden hiervan wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Medewerkers kunnen winnen, managers verliezen

Een medewerker kan vaak makkelijk zijn/haar mening geven zonder dat daar ‘gevolgen’ aan zitten. Door actief bij te dragen aan discussies binnen het interne sociale netwerk kan hij/zij uitgroeien tot een informeel leider. Een specialist op een bepaald vakgebied die kennis deelt zonder eigen gewin met als doel om zijn/haar collega’s te helpen.

Managers vinden vaak dat ze minder makkelijk kunnen zeggen wat ze echt vinden. Management werkt vaak in een politieke arena. Het delen van kennis en het zich mengen in discussies maakt kwetsbaar (mooi!), maar kwetsbaar zijn wordt in veel organisaties vaak niet perse een goede management eigenschap gevonden.
Vooral de angst dat het zich kwetsbaar opstellen leidt tot een mening over jou bij andere managers en/of directie leidt vaak tot behoudendheid en voorzichtigheid in uitingen en gedragingen. Er is dus blijkbaar iets te verliezen.

Bijzonder jammer natuurlijk. Managers zouden moeten inzien dat hun oprechte, persoonlijke participatie in interne sociale netwerken door medewerkers juist heel erg wordt gewaardeerd. De aaibaarheidsfactor van zo’n manager gaat per artikel/reactie omhoog.

Dit nog helemaal los van het feit dat die kwetsbaarheid en het publiekelijk aanspreekbaar zijn ervoor zorgt dat een medewerker de visie, de strategie en de besluiten binnen een organisatie beter gaat begrijpen. De betrokkenheid van medewerkers gaat hiermee omhoog.

De tijd lijkt rijper dan ooit

Het thema sociale tools binnen de muren van organisaties speelt al sinds de opkomst van social media. Dat is dus zeker al een jaar of 10. Ik denk dat wel dat de tijd voor succesvolle introducties en adoptie van sociale tools binnen organisaties nu rijper is dan ooit.
De platformen van grote leveranciers als Microsoft (Teams) en Salesforce (Chatter) zijn inmiddels volledig voorzien van samenwerkingsmogelijkheden en hebben een sociale communicatielaag. Het feit dat Facebook juist nu de zakelijke markt in wil met Workplace lijkt ook geen toeval.

Sociale tools worden steeds meer volwassen functionele, productiviteits-platformen waarmee essentiële taken worden uitgevoerd. Ze worden steeds verder verankerd in de corporate infrastructuur. De technologie is rijp, de medewerkers staan te trappelen, digitale transformatie staat op alle corporate agenda’s en agile werken schreeuwt om sociale tools.

Open je deuren, wees nieuwsgierig, experimenteer en profiteer van de mogelijkheden van nieuwe technologie.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: