Social Media Monitor, een Jury verslag

Het Social Media Monitor 6 event is achter de rug. Het was de 6e versie van een concept dat ooit is begonnen als een ‘simpel’ lijstje van grote bedrijven die zich bezig houden met Social Media.
Inmiddels is de Social Media Monitor een evenement waar bedrijven en de ‘Social scene’ rekening mee houden. Bedrijven willen scoren, in ieder geval beter dan vorig jaar en vooral ook beter dan hun directe concurrenten. De Social Media geïnteresseerden zijn vooral nieuwsgierig naar de vordering die grote bedrijven maken op weg naar echte Social Business. 

Social Media Monitor 6

Social media Monitor deel 6 was voor mij speciaal. Al jaren volg ik dit evenement als deelnemer van/voor T-Mobile. Nu heeft organisator Social Embassy mij gevraagd zitting te nemen in de jury. Een ere-baantje al zeg ik het zelf.
De jury bestond uit 6 mensen van KLM, Grolsch, Rabobank, ANWB, Stop Aids Now en T-Mobile.

Het proces

  • Social Embassy heeft bijna 80 bedrijven bereid gevonden een zeer uitgebreide vragenlijst in te vullen. In de vragenlijst is deze bedrijven gevraagd naar hun activiteiten rondom Social Media. Een behoorlijk uitgebreid rapport per bedrijf is het resultaat.
  • Social Embassy heeft uit deze lijst een Top 25 samengesteld. Deze 25 zijn vervolgens kenbaar gemaakt bij de genoemde jury.
    Op basis van een lijst van criteria delen zij individueel scores uit aan alle 25 bedrijven, behalve het bedrijf waar zij zelf werkzaam zijn, mocht deze in de top 25 staan.
  • Deze scores zijn verwerkt tot een ranking waarvan de Top 12 doorgaat naar de volgende ronde.
    Bij de ranking van de Top 12 bleek dat er 2 bedrijven op exact dezelfde positie worden geëindigd. Daarom is een 13e bedrijf toegevoegd.
  • De top 13 is gevraagd om zichzelf op 3 september, tijdens een speciaal evenement in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam te komen presenteren. Niet alleen voor de jury, maar ook voor een ieder die hierbij aanwezig wilde zijn. Op 3 september was het zover, Inspiration Day.
  • Na Inspiration Day gaat de jury in beraad en bepaalt de definitieve lijst. De top 3 is op 29 oktober bekend gemaakt tijdens een feestelijke prijsuitreiking in TrouwAmsterdam.

Als jurylid was het geweldig om deel uit te mogen maken van een dergelijk evenement. Je beoordeelt 25 bedrijven op basis van een heleboel criteria waardoor je langer dan normaal stilstaat bij wat er nu eigenlijk echt gebeurt. Het geeft je veel motivatie en inspiratie om ook je eigen werk bij, in dit geval, T-Mobile anders of beter in te richten.
Voor mij was de Social Media Monitor dit jaar een heel leuk, inspirerend leermoment met een terechte winnaar, de KLM.

T-Mobile is met een 6e plaats best goed terecht gekomen. Net na Vodafone. Ook dat is terecht, dit jaar dan. Op naar deel 7. Werk aan de winkel.

Linkjes

– Voor de beeldvorming bijgaand een filmpje van Social Media in Nederland, van 2006 tot nu.

– Het uiteindelijke rapport met daarin de winnaars

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: