Social profielen onbetrouwbaar voor marketing

Social profielen zijn onbetrouwbaar voor de P van promotie uit de traditionele marketing.
Eergisteren zat ik hierover een artikel te lezen met de prikkelende titel: “Social Media Managers, your Communty is lying to you“. Best een titel om even bij stil te staan als Social Media en Communities tot je professionele aandachtsgebieden behoren.
De schrijver heeft wat mij betreft een goed punt.

Thumb Up Like FacebookHet artikel stelt eigenlijk dat Social profielen ongeschikt zijn voor marketing doeleinden. Dat wat mensen zeggen te zijn, liken en hoe zij zich voor doen op Sociale netwerken komt in veel gevallen niet overeen met de realiteit. Mensen liegen, of beter, verdraaien de waarheid in hun voordeel.
Daarnaast kun je vraagtekens zetten bij de relevantie van de likes van een persoon als je bedenkt dat die vaak in een opwelling, in het verleden of op basis van een win-actie zijn uitgedeeld. Wat liked zo’n persoon dan echt en vooral, wat liked hij/zij nu?

Hier zijn al meerdere studies over geweest en is op zich niet echt iets nieuws.  Al sinds de opkomst van Social Media doen veel marketeers moeite om profielinformatie van hun klanten en niet klanten binnen te halen, op te slaan en vervolgens te gebruiken voor marketing doeleinden. Gezien bovenstaand artikel lijkt dit nutteloos.

Echt interessante informatie is wat een klant leest en doet. Als iemand de moeite neemt om iets te lezen dan mag je veronderstellen dat het onderwerp hem echt boeit. Als iemand al voor de 4e keer naar een website over Thailand gaat, dan mag je veronderstellen dat deze persoon geïnteresseerd is in Thailand.
Het loont dus de moeite om bijvoorbeeld te investeren in content, maar vooral ook in technologie waarmee je kunt achterhalen wat een persoon echt interesseert, wat hij leest, waarop hij reageert en bijvoorbeeld welke websites hij bezoekt. Hierop op je marketing effort richten is waarschijnlijk succesvoller dan de inhoud van een Facebook profiel.

In grote lijnen ben ik het eens met deze theorie. Ik ben zelf al jaren een Facebook scepticus, vooral vanuit professioneel oogpunt. Facebook is prima voor prive doeleinden. Naar mijn mening is er professioneel op marketing gebied niet heel veel te halen. Vaak wordt deze mening bestreden met een klein aantal succes stories van bedrijven die aantoonbaar resultaat hebben gehaald met Facebook campagnes. Natuurlijk zijn die er, maar ik denk dat dit echt uitzonderingen zijn.

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier echt over marketing en campagnes. Niet over bijvoorbeeld service, dienstverlening en engagement rondom je merk. Als je de engagement rondom je merk goed in goede handen is, dan is dat wat mij betreft zeker een vorm van marketing en eentje die zeer goed kan werken. Deze vorm is dan ook gebaseerd op echte interacties en bijvoorbeeld niet op oude likes. Voor dit soort engagement is je profiel niet nodig. 

Vwb Marketing, focus op wat mensen daadwerkelijk doen of zoals iemand uit de online nieuws wereld eens op een congres zei: “Het interesseert me niet wat mensen zeggen, maar wat mensen doen”.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: