Eerste retail iBeacon toepassing is een feit

ABC News weet te melden dat Apple vanaf vandaag is begonnen met het in gebruik nemen van zogenaamde iBeacons. Nu nog alleen in hun Amerikaans Apple Stores, maar waarschijnlijk zullen stores in andere landen snel volgen. De iBeacons zijn vooral bedoeld om de winkel ervaring verbeteren. Nu is dat een rekbaar begrip, want het zal je niet verbazen dat Apple vooral gaat proberen de bezoekende klant subtiel te attenderen op koopjes, upgrades en accessoires. Hier is natuurlijk helemaal niets mis mee. Je bent immers in een winkel. Een winkel verkoopt spullen en gebruikt verschillende ‘verleidingstechnieken’ om de klant tot aankoop over te laten gaan.

De iBeacons gaan echter wel een stap verder. Deze vernuftige apparaatjes spannen namelijk samen met een app die je op je smartphone hebt staan. Eenmaal in de buurt van zo’n iBeacon gaan deze app en de iBeacon met elkaar communiceren. De smartphone krijgt instructie van de iBeacon om bijvoorbeeld een boodschap te tonen op het scherm waarin een reclame boodschap staat. De instructie kan ook tot gevolg hebben dat op je smartphone aan app wordt gestart of dat je exacte locatie wordt bepaald.

De mogelijke toepassingen gaan best ver en bieden onder andere retailers veel mogelijkheden om binnen, maar ook buiten hun winkel met hun (potentiële) klanten te communiceren
Natuurlijk is het stimuleren tot aankoop een goed scenario waarvoor je iBeacons kunt gebruiken. Echter, ook de klantervaring in een winkel kan worden verbeterd door gebruik te maken van deze iBeacons. Meer info geven over producten als een klant toevallig naar het product staat te kijken, iemand automatisch een WiFi inlogcode toesturen als hij de winkel binnenkomt of bijvoorbeeld de ervaring van het wachten te verzachten door de klant te wijzen op het feit dat hij zijn vraag eventueel ook via Twitter kan stellen.

Voor de argwanende smartphone gebruiker is er niet zoveel aan de hand. Je moet immers de app van de betreffende winkelier op je toestel hebben. Daarnaast kan je ook aangeven dat je niet gediend bent van dit soort boodschappen. Last but not least, ook je Bluetooth moet aan staan.Voldoende mogelijkheden dus om te ontsnappen of om deze technologie heel selectief toe te laten.
Ik ga ervan uit dat deze technologie de komende jaren in grote mate zal worden toegepast door niet alleen retailers maar ook andere bedrijven die hun klanten willen bedienen. Daarom is het ook erg interessant om te volgen hoe klanten gaan reageren op deze nieuwe impulsen. Mijn mening is simpel. De bedrijven die deze technologie zullen toepassen met als doel toegevoegde waarde voor de klant te willen leveren, zullen hier het meeste succes mee hebben. Verkeerd toepassen zal door de klant snel worden afgestraft.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top