iPhone 3G introductie in Nederland

Dossier: 11 juli 2008.
Event: De iPhone 3G introductie in Nederland.
Mijn rol: Ik was destijds verantwoordelijk voor de online activiteiten van T-Mobile.

De iPhone 3G, 11 juli 2008

iPhone 3GIn 2008 was de eerste iPhone introductie in Nederland.
De iPhone 3G werd in Nederland exclusief door T-Mobile geïntroduceerd. Het feit dat T-Mobile dit toestel exclusief mocht gaan verkopen in Nederland gaf enorme mogelijkheden. De iPhone was immers toen al zeer gewild, zou een zeer groot publiek aanspreken en was een toestel dat de content-/smartphone wereld op z’n kop ging zetten.

Dit wisten we omdat in Amerika al eerder de iPhone 2G was gelanceerd. De iPhone 2G zorgen daar al voor verkoop records en uitzinnige taferelen rondom de winkels waarin ze werden verkocht. Vanuit Nederland zijn toen al talloze mensen naar Amerika gegaan om een iPhone 2G te kopen. Het kon niet anders dan dat de introductie van de iPhone 3G in Nederland uiterst succesvol zou gaan verlopen.

‘De hand van Apple’

Binnen T-Mobile was deze eerste ervaring met Apple al meteen een bijzondere. In het voortraject van de introductie leerden we al snel dat Apple de touwtje erg strak in handen heeft als het gaat over wat er over de iPhone mag worden gezegd en getoond. Alle materialen, van banners tot print, van video tot activatie moesten via Duitsland (moederschip Deutsche Telekom) naar Cupertino.
Twee staaltjes van indrukwekkende regie uit Cupertino:

  1. De iPhone mocht alleen met speciale iPhone tariefplannen woren geintroduceerd. Binnen deze tariefplannen moest vooral het datagebruik en datasnelheid goed geregeld zijn. Daarnaast was Visual Voicemail een verplicht onderdeel.
  2. Onze online activiteiten rondom de introductie werden zeer nauwgezet gevolgd door Cupertino. Het is meerdere keren voorgekomen dat nog geen 10 minuten nadat een pagina live ging, de telefoon rinkelde. Deutsche Telekom had dan wederom via Apple vernomen dat wij iets hadden gezegd/gedaan wat niet volgens afspraak was.

Niet eerder hadden we zo’n strakke regie meegemaakt.

De consequenties van de ‘ hand van Apple’ waren vooral dat we niet precies wisten waar we aan toe waren. iphone-prijzen

Kregen we onze tariefplannen op tijd goedgekeurd en gebouwd in onze systemen? Welke visuals mogen nu wel en welke vooral niet? Hoeveel iPhones zouden we krijgen voor verkoop? Wanneer start nu precies de verkoop? Allemaal vragen die lange tijd niet eenduidig konden worden beantwoord.
Het opbouwen van de website werd hierdoor lastig, het verzorgen van print, het bedrijven van klantenservice, maar ook het voorbereiden van de T-Mobile shops, de T-Mobile e-Shop en de hele logistieke operatie van de iPhone 3G uitlevering verliep hierdoor wat rommelig en vooral niet vlekkeloos.

Episch centrum, T-Mobile shop in Rotterdam

lancering iPhone 3GT-Mobile had besloten dat onze T-Mobile shop op de Lijnbaan in Rotterdam het episch centrum van de iPhone 3G introductie zou zijn. Bij deze T-Mobile shops zou de eerste iPhone 3G in de verkoop gaan. De nationale pers en bloggend Nederland zou daar aanwezig zijn om dit unieke moment te verslaan.
Het idee was om de verkoop klokslag 00:00 uur te laten beginnen. Tot onze verrassing en zelfs lichte verbijstering bleek dat rond 09:30 die ochtend de eerste persoon zich al voor de deur van de T-Mobile shop had genesteld. Dat beloofde veel goeds.
Daar waar we eerst nog grote onzekerheid hadden of er überhaupt wel een grote groep mensen op de introductie af zou komen, groeiende ons vertrouwen nu per uur.

De website

Ik was destijds verantwoordelijk voor de T-Mobile website. Alle voorbreidingen liepen niet echt vlot door ‘de hand van Apple’. Dat wat we zelf konden en mochten was snel op orde, maar de rest duurde lang.
Naast het standaard werk hadden we onze zinnen gezet op iets speciaals.
We wilde het Rotterdam Lijnbaan event live te streamen via onze website. Een toestel introductie live te volgen op internet. Het moet niet gekker worden. Na de officiële interne en Duitse goedkeuring moest het ook nog even gebeuren. 
Om er zeker van te zijn dat dit zou gaan lukken, schakelde we het gerenommeerde Dutchview in. Zij hadden ruim ervaring met streaming events, wij niet.

mensenmassa Lijnbaan

De voorbereidingen met Dutchview verliepen soepel totdat de vraag werd gesteld hoeveel traffic we hadden ingecalculeerd. Vooral de mensen de gelijktijdig de stream zouden bekijken was een belangrijk gegeven voor hoeveel capaciteit we aan de achterkant moesten allloceren. Ja jemig, weten wij veel. Dutchview zei, “15.000 moet genoeg zijn”. Dit cijfer was ongeveer gelijk aan een Amstel Cup voetbal finale die ze ooit live op internet hadden uitgezonden.  Op basis hiervan werd de beschikbare capaciteit ingeregeld zodat we er zeker van waren dat er geen hick-ups kwamen.
Naarmate de dag vorderde en de rij voor de winkel groeide en groeide werden we toch wat ongerust of de ingeschatte capaciteit wel voldoende was. Een paar uur voor de start van het evenement belde ik met Dutchview en zei: “Ik vertrouw het niet. Dit gaat niet goed. We hebben te weinig capaciteit. Schakel maar op”. Natuurlijk wist ik het niet zeker, maar het opschakelen kon Dutchview erg snel, dus waarom risico lopen. Ik wilde perse niet dat de stream onderbroken ging worden.

The rest is history

iPhone 3g launch

Voor de deur van de T-Mobile shop stonden rond de 1000-1200 mensen. Er waren slechts 500 toestellen in de winkel. Het mocht de sfeer niet drukken. Zelfs de mensen achterin de rij die wisten dat de voorraad op zou zijn als zij aan de beurt waren bleven staan.
Er werd muziek gemaakt door de mensen zelf en wildvreemden waren even verbonden en spraken honderduit met elkaar over de nieuwe iPhone.
Rond 23:45 uur werd de voorraad iPhone’s symbolisch door een gepantserde truck onder luid applaus bezorgd bij de T-Mobile shop.
Onvoorstelbaar dat een telefoon zoveel kan losmaken.

Net na 00:00 nam de eerste Nederlandse klant, een man uit Den Haag, zijn nieuwe iPhone in ontvangst. Nadat hij de winkel uitkwam werd hij belaagd door journalisten. Hij bleef lachen en was trots de eerste eigenaar te zijn.
iphone3gOp het piekmoment trok de stream 44.000(!) gelijktijdige kijkers. Dutchview wist niet hoe ze het hadden en hebben hun technici de cijfers meerdere keren laten controleren. Dit hadden ze nog nooit gezien. Nou, ik ook niet. Geweldig!

De launch happening verliep prima. Vooral door de mensen die in de rij stonden.
Na zoveel voorbereiding, zoveel werk, zoveel onduidelijkheid tot op het laatste moment, konden wij ons geen groter succes voorstellen. Tot diep in de nacht werd er gewerkt en de volgende ochtend vroeg ging alles gewoon weer verder. Alle winkel gingen open met iPhones in de schappen.
Het was gekkenwerk, maar wat geweldig om mee te maken.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top