Is een Tesla überhaupt nog wel een auto?

Er is natuurlijk al heel veel gezegd en geschreven over Tesla. Een nieuw ‘automerk’  uit Amerika dat nogal aan de weg timmert op het gebied van elektrisch rijden. Dat klinkt niet spannend, niet revolutionair, niet vernieuwend, eigenlijk bijna zelfs een beetje saai. Laten we eerlijk zijn, welk merk heeft tegenwoordig geen elektrisch aangedreven model.
Toch is Tesla anders, heel anders! Is een Tesla überhaupt nog wel een auto?

De naakte Tesla

Afgelopen vrijdag had ik het genoegen om in Den Haag een testritje te maken in een Tesla model S. Na een telefoontje met het Tesla Service Center in Den Haag waren mijn collega Soo en ik meer dan welkom in de kleine maar mooie locatie in het Haagse Forepark.
Danny ontving ons hartelijk en enthousiast. Hij was onze Tesla vraagbaak voor het komende kleine uurtje. Na een korte introductie over het merk Tesla en haar ambities werd het tijd om mijn zorgvuldig voorbereidde lijst aan vragen te stellen.

“Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.”

Prominent in de ontvangstruimte stond een deel van de aluminium carrosserie, of eigenlijk beter gezegd een bodemplaat met wielen. In eerste instantie heb je niet door dat je eigenlijk naar een Tesla staat te kijken. Danny legt uit dat wat je ziet, eigenlijk de hele Tesla is. Geen traditionele motor, geen uitlaat en nagenoeg geen mechanische toestanden. Dat wat je ziet, deze naakte verschijning, dat is het eigenlijk.
De veelgeprezen battery-packs worden onder de bodemplaat gemonteerd en bescherm door titanium beschermplaten. Alleen nog een opbouw erop en je rijdt zo de deur uit.

tesla carrosserie

Tesla carosserie
Door het ontbreken van alle ballast die een normale auto wel heeft blijft er ongelofelijk veel bergruimte over. Danny maakte de kofferbak open en een enorme ruimte kwam te voorschijn. Na het open van een luik, bleek onder de bergruimte nog een flinke ‘geheime’ dubbele bodem te zitten. De vakantiekoffers kunnen met gemak mee. Mocht je niet helemaal zeker zijn, maak dan ook even de ‘motorkap’ open. Daaronder zit namelijk geen motor (want die is er niet) maar wederom een enorme bergruimte. Fascinerend.

Het innerlijk is belangrijk

De showroom was leuk, maar de binnenkant van de auto lonkt. Voor de deur staan een paar Tesla’s te wachten. Nadat je de deuren hebt geopend door aan de automatisch uitstekende deurgrepen te trekken, zie je al snel dat de fascinerende buitenkant bijna in het niets valt bij de high tech binnenkant. Een enorm scherm ter grootte van ongeveer 2 iPads siert de middenconsole. In de bovenbalk daarvan staat een 3G en een WiFi logo. De connected car is een feit. “Altijd met het internet verbonden Danny?” “Tuurlijk Ruud. Via 3G als je geen WiFi verbinding hebt. Is nodig voor de navigatie, de internet radio en natuurlijk alle software updates. Logisch toch?” Ik knikte instemmend en merkte dat mijn ogen even afdwaalde naar mijn spiksplinternieuwe traditionele Renault Grand Scenic die ik ernaast had geparkeerd.

Zo goed als alle functies zijn benaderbaar via het scherm. Navigatie, radio, maar ook bijvoorbeeld het openen van je panorama dak. Een super intuïtieve interface geeft je een overzicht van alle mogelijkheden. Erg handig is het kleine schermpje dat recht voor je verschijnt als je aan het navigeren bent. Het kleine schermpje geeft je de navigatie aanwijzingen. Je hoeft dus niet de hele weg naar dat grote scherm te staren. Wel zo handig.

Tesla binnenkant

Een Tesla is eigenlijk gewoon software

Als je de bediening op het grote scherm ziet dan is het niet moeilijk te begrijpen dat deze auto zo goed als volledig softwarematig wordt aangestuurd. Als je dan ook nog bedenkt dat de Tesla continue in verbinding staat met het internet, dan wordt al snel duidelijk dat de auto door middel van software updates kan worden aangepast.
Dat is dan ook precies wat er gebeurt. Niet alleen is bijvoorbeeld de afstelling van de vering met software aan te passen, binnenkort wordt de Tesla van een software update voorzien waardoor de Tesla gedeeltelijk self-driving wordt. De benodigde censoren zijn al aanwezig. Straks je Tesla even aan de WiFi hangen en hoppa, het sturen gaat daarna helemaal vanzelf. Magisch.

Ready for take-off

Allemaal leuk hoor, maar gaan we nog een stukje rijden? Danny moest lachen. Ja je komt natuurlijk ook om een stukje te rijden. De Tesla’s lijken namelijk garant voor een het beter acceleratie werk. Van 0 naar 100 in veel te weinig seconden.
“Hoe moet je ‘m starten Danny?” “Hij loopt al Ruud”. “Echt waar?” Ja dat gaat natuurlijk ook allemaal vanzelf. De magische sleutel die je bij je Tesla krijgt is slimmer dan je denkt.

Direct vanaf het moment dat je gaat rijden voel je dat je een hele bijzondere rit gaat maken. De auto is natuurlijk muisstil. Als je ‘gas’ geeft hoor je luchtverplaatsing en een heel zacht licht fluitend geluid. Mooi! Stap 1: Zet de auto in ‘Insane mode’. Alleen al vanwege de naam, maar ook vanwege de enorme power die de auto krijgt. Kijk naar het filmpje. Dan wordt je duidelijk wat de Insane Mode van Tesla met je doet:

De automaat is briljant. Opschakelen is er niet bij. Het is verbijsterend wat een kracht er loskomt als je je ‘gaspedaal’ indrukt. Je wordt letterlijk met je lichaam in de stoel gedrukt en je ziet de cijfers op je dashboard verbluffend snel omhoog schieten. Invoegen vanaf de invoegstrook met een kleine versnelling van 60 naar 130 is gewoon TE gaaf. Niet normaal.

Helaas miste ik geen afslag, helaas lette Danny goed op, helaas is een uurtje te snel voorbij. Helaas.

De Tesla is geen auto

De Tesla mag eigenlijk geen auto heten. De Tesla is het begin van een hele nieuwe vorm van transport. Elektrisch rijden wordt de norm. Je ziet het overal om je heen. Wat Tesla echter doet is vervoer van A naar B opnieuw uitvinden. Dit is pure innovatie en dan zijn ze nog maar net begonnen.

O ja…opladen bij hun superchargers langs de alle Europese snelwegen kost je 20 minuten voor 250 km…gratis! Briljant.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

2 Comments

  1. Geoffrey Stoel
    maart 29

    Ruud….. ik denk dat ik ook maar eens een testrit ga maken…. ben mijn Hyundai nu helemaal zat als ik insane mode film gezien heb… een uitdaging – heb zoon met wagenziekte… zou die dat trekken? Of is het dan shock therapie

    Beantwoorden
    1. Ruud Huigsloot
      maart 29

      Met die Insane Mode komt er echt niks uit je mond hoor 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: