T-Mobile bouwt compleet nieuw netwerk

We upgraden ons netwerk niet, maar we bouwen een compleet nieuw hypermodern netwerk. Dat was de boodschap deze week op ons pers-evenement bij T-Mobile. De traditionele pers, maar ook diverse bloggers waren present op dit evenement.  Zij kregen een kijkje in de keuken van dit enorme project.

Het grote voordeel van deze aanpak is dat T-Mobile hiermee in 2015-2016 het meest moderne netwerk van Nederland heeft. Een netwerk waarvan je mag gaan verwachten dat enorme snelheden mogelijk zijn met beduidend meer capaciteit dan het huidige netwerk. Nu blijft dit allemaal wat koffie dik kijken want de data volumes stijgen zo enorm hard dat je eigenlijk niet kunt voorspellen hoe deze wereld er over 2-3 jaar uitziet. Complete vernieuwing geeft in ieder geval veel vertrouwen.

Het T-Mobile netwerk verwerkt dagelijks 55 terrabyte data en 9 miljoen telefoongesprekken.

Kijkje in de keuken
Als je dit project even van dichtbij bekijkt dan spreekt het wel tot de verbeelding. T-Mobile wordt soms nog gezien als het ‘mindere netwerk’. Een stempel dat al vanaf het begin van Ben/T-Mobile kleeft aan het merk. Terecht, onterecht? Geen idee. Op Netwerk gebied doe je het als operator nooit goed genoeg. Voor alle positieve berichten zijn er helaas ook altijd wat minder positieve ervaringen. Als jij net die klant bent met een negatieve ervaring dan is dat gewoon balen. Niet alleen voor de klant, maar ook voor ons.
Daarnaast hebben we te maken met radio-technologie. Dat is altijd onderhevig aan natuurkundige wetten en geeft dus altijd fluctuaties en verstoringen.
We zijn echter wel vak-idioten en willen voor iedereen het beste netwerk. Dat lukt helaas niet altijd.

Wel doen we er al jaren alles aan om het netwerk te verbeteren. We pochen niet graag over de goede vorderingen die we maken, we treden er niet mee naar buiten omdat we weten dat sommige klanten nog steeds geen optimaal bereik hebben. Eigenlijk is die bescheidenheid jammer, al is het alleen maar omdat we echt al jaren structureel flink verbeteren en de klanten dit ook concreet merken.

Daarom is het goed dat we nu ook eens het verhaal vertellen van dit project. Niet alleen omdat we dramatisch veel geld investeren in wat uiteindelijk een ontzettend goed netwerk oplevert voor onze klanten maar ook omdat we gewoon supertrots zijn dat we dit doen.

Een project van formaat
Het is duidelijk dat het bouwen van een nieuw netwerk geen dingetje is. Dit is een enorm groot en kostbaar project. Het is in volle gang! Er is een nieuwe netwerk leverancier gekozen, Huawei. Samen met hen voorzien we 4800 locaties van nieuwe masten en bijbehorende apparatuur. We leggen nieuwe glasvezel verbindingen aan en vernieuwen alle software en tooling die nodig is om het netwerk iedere dag te managen. Dat terwijl we in een rijdende trein zitten in een van de meest competitieve markten van Europa.
Iedere week vervangen we 20-30 locaties, dus masten en sites.
Respect!

Dekking 09-2014T-Mobile heeft meerdere frequenties tot haar beschikking. Voor de huidige generatie smartphones is de 1800 Mhz frequentie het belangrijkste.
T-Mobile heeft in Nederland de meeste aaneengesloten blokken 1800 Mhz. Belangrijk voor een snelle stabiele smartphone verbinding.
Nadeel van de 1800 Mhz is dat het bereik van de antennes minder is, dus heb je veel masten nodig. Om die reden heeft T-Mobile bijna 2 maal zoveel masten staan in Nederland dan de concurrentie.
Al meer dan 2000 van deze masten zijn inmiddels vervangen door de nieuwe. T-Mobile heeft daarmee al bijna de helft van haar Netwerk vervangen. Zie bijgaand dekkingskaartje van de situatie in augustus 2014.

Volgens de huidige planning zijn we eind 2015 we helemaal klaar en weet ik zeker dat we een top netwerk hebben!

Overigens, ooit gezien hoe een mast wordt vervangen/geplaatst?

Andere publicaties over deze bijeenkomst vindt je hier:

Het verslag van Androidworld en van 4Gdekking.nl

Of check de T-Mobile website voor de meest recente info

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top
%d bloggers liken dit: