Wat is iBeacon en wat kan het betekenen?

Vorige week ben ik bij een creatieve sessie geweest rondom het thema iBeaconWat mogen we verwachten van iBeacon? Wat zijn de mogelijkheden, zijn er beren op de weg en vooral, waar ligt de toegevoegde waarde voor de klant?
Buitengewoon interessante avond waar een groep van ongeveer 20 mensen zich mocht buigen over een fictieve case.
Het werd een heel leuk, inspirerende evenement, georganiseerd door de usability en user experience specialisten van Vals Plat.
Een kort verslag van de ervaringen en gedachten.


Wat is iBeacon?
iBeacon is een door Apple geïntroduceerd systeem dat het mogelijk maakt dat de locatie van jou en je toestel kunnen worden gedetecteerd, vooral indoor.ibeacon
Het detecteren gebeurt door een zendertje dat bijvoorbeeld ergens in een winkel is geplaatst. Dit zendertje heeft een ontvanger nodig. De ontvanger is een app die op je toestel staat. Zodra je in de buurt bent van dit zendertje, kan de app op je smartphone ‘iets doen’. Dat in de buurt zijn strekt best ver want iBeacons kunnen een ruimte detecteren van 10 cm tot 50 meter afstand. Dat is best ruim.

Voor welke smartphones is iBeacon geschikt?
iBeacon werkt op Bluetooth Low Energy. In de volksmond ook wel Bluetooth 4.0 genoemd. Deze technologie is daarom ook niet alleen voor iOS apparaten beschikbaar maar ook bijvoorbeeld voor Android. Bluetooth 4.0 in combinatie met iOS7 of minimaal Android 4.3 zou voldoende moeten zijn om het te laten werken.
Dit betekent dat het gros van alle moderne smartphones dus geschikt is en dat dit aantal alleen maar toeneemt.

Wat kun je met een iBeacon?
Stel je bent een retailer, bijvoorbeeld de Bijenkorf. De Bijenkorf heeft fysieke winkels met een enorm scala aan producten. Daarnaast hebben ze ook nog een loyalty programma waarmee je punten kunt sparen. Met die punten kun je aankopen doen. Last but not least, ze hebben ook een app.  Aan alle voorwaarden wordt voldaan.

Ze voorzien de Bijenkorf van iBeacons, de zenders. Deze staan zo geconfigureerd dat als je binnen een straal van 5 meter komt, ze dan een signaal afgeven aan de Bijenkorf app op je smartphone.
Neem nu de gewaardeerde klant Ruud. Een Nespresso drinker die graag in de Bijenkorf komt. Ik loop op de verdieping van de Nespresso afdeling, en kom binnen de 5 meter van de Nespresso bar. Ik voel mijn smartphone trillen. Een boodschap staat op mijn scherm en zegt “Hoi Ruud, leuk dat je er bent. Gefeliciteerd met je verjaardag. Nespresso heeft een cadeautje voor je”. Ik word blij en loop naar de Nespresso balie. Daar word ik welkom geheten, gefeliciteerd en ik krijg gratis 10 cups van een tijdelijke Nespresso smaak overhandigd. “Nog een fijne verjaardag Ruud” zegt de verkoper.
Laten we eerlijk zijn, dat is een erg fijne klantervaring en het is slechts 1 van de oneindige mogelijkheden.

beren op de weg

Zijn er beren op de weg?
In de sessie bleek al snel dat niet iedereen zomaar in het succes van iBeacon geloofde. Er zijn immers een aantal voorwaarden die niet perse vanzelfsprekend zijn. Daarnaast zijn er ook beren op de weg. Niet onoverkomelijk maar wel iets om nauwlettend in de gaten te houden.

  1. Bluetooth aan
    iBeacon werkt mbv Bluetooth. Direct roept dat de vraag op hoeveel mensen altijd Bluetooth hebben aan staan. Al snel bleek ik een uitzondering. Onder de aanwezigen bleek ik al snel erg in de minderheid. Zo goed als niemand van de aanwezigen heeft standaard Bluetooth aanstaan. Na een korte discussie bleek dit vooral te liggen aan het oude stigma van ‘batterij-slurper’. Vroeger was dit zeker het geval, maar vandaag de dag merk je hier eigenlijk nagenoeg niets meer van. Het heet dan ook niet voor niets ‘ Low Energy’.
    Met enige overredingskracht denk ik minimaal 2-3 mensen zover te hebben gekregen hun Bluetooth aan te zetten en te houden.
  2. Privacy
    Natuurlijk is dat een topic. Mensen willen helemaal niet dat hun exacte locatie wordt bepaald en uitgelezen. De groep was hier enigszins verdeeld. Van fel tegen tot aan acceptabel mits er geen misbruik van wordt gemaakt. Maar wat is misbruik?
    Ingewikkeld vraagstuk want misbruik bleek voor meerdere uitleg vatbaar. Het woord relevantie en toegevoegde waarde leken de toverwoorden waarmee locatie ineens iets minder prive werd. “Ja als ik een goede aanbieding krijg, dan vind ik dat minder erg”.
  3. Overload aan notificaties
    Als ik aan de inzet van iBeacon denk, dan denk ik vanuit mijn werk bij T-Mobile en welke toegevoegde waarde we hiermee kunnen creëren voor onze klanten.  Een nobele gedachte die al snel in een ander daglicht komt te staan als je bedenkt dat ieder bedrijf hetzelfde doet, of gaat doen. Je kunt je dan al snel voorstellen dat een winkelstraat voor een gemiddelde bezoeker een enorme push notificatie hel wordt. Hierdoor ontstaat een enorm afbreukrisico want een klant zet dan al snel al dat push-geweld uit. Dan ben je hem kwijt want aanzetten zal hij niet snel meer doen.
    Hoe voorkom je dit dus?
    In de zaal kwam hier niet echt een antwoord op en eerlijk gezegd weet ik het ook niet. Natuurlijk zal deze push-overload in de praktijk best meevallen. Je moet immers een app van de betreffende winkel op je smartphone hebben staan. Het aantal apps van retailers valt wellicht nog mee.Het is echter denkbaar dat er apps komen die zich helemaal toeleggen op het gebruik van iBeacons en dat retailers hiermee in zee gaan. Apps die meerdere retailers in staat stellen smartphones van klanten te detecteren. De klant zou dan in staat moeten zijn om binnen zo’n app de notificaties van bepaalde retailers aan of uit te kunnen zetten. Op die manier ben je als klant in control. Dat voelt altijd fijn.

ibeacons

Worden iBeacons al gebruikt?
Het is natuurlijk geen verrassing dat Apple een van de eerste bedrijven was en is die met het gebruik van iBeacons is gestart. Apple wil de klantervaring in hun Apple Stores nog verder verbeteren. Nu is het al geen straf om daar te winkelen, maar het kan natuurlijk altijd nog beter.

Naast die van Apple zelf zijn er meerdere initiatieven die het volgen waard zijn. Grote namen als Coca Cola en Macy’s zijn begonnen, maar ook op de grootste elektronica beurs ter wereld, de CES zijn iBeacons ingezet. Zelfs tijdens honkbalwedstrijden worden iBeacons gebruikt om mensen naar hun plaats te leiden.
Naarmate de tijd vordert zullen uiteraard vele initiatieven volgen.

Worden iBeacons een succes?
De meningen in de sessie waren gemengd. Sommigen dachten zeker te weten van niet omdat de klant hier niet op zit te wachten.

Ik denk het wel, mits er door bedrijven verstandig mee wordt omgegaan. Mensen willen geen gedoe, geen overload aan push notificaties, geen inbreuk in hun privacy zonder dat daar iets tegenover staat.

Success

Het geheim lijkt te zitten in toegevoegde waarde voor de klant.  Een no brainer, maar ook een uitgangspunt dat al snel wordt vergeten als de resultaten even onder druk staat. Als er net nog even extra gescoord kan worden.
Het succes van iBeacons heeft wat mij betreft te maken met vertrouwen. Het vertrouwen van de consument dat er echt iets voor hem valt te winnen bij het gebruik ervan. Misbruik dat vertrouwen dus niet, want dan gaat je knopje uit.
De kans dat die weer aan gaat is klein.

Gelegenheidsblogger die schrijft en spreekt over digitalisering, de rol van mensen bij digitale transformatie, employee engagement, community, persoonlijke ontwikkeling, social business en soms over iets anders. Werkt als zelfstandige bij zijn eigen frisse nieuwe kindje, RUUD

Geef een reactie

Scroll to top