De vier learnings van de Eneco Chatbot

chatbot handshake

Het is bijna 1,5 jaar geleden sinds ik mijn tanden heb mogen zetten in de chatbot van Eneco. Een geweldige opdracht voor een prachtig merk. Als ik nu terug kijk op die periode dan krijg ik een enorme glimlach op mijn gezicht. Jeetje wat hebben we ontzettend veel gedaan en geleerd. Wat een tomeloze ambitie, vastberadenheid, oneindige (groene) energie en wat een stel geweldige mensen om me heen. Graag deel ik de vier learnings van de Eneco Chatbot met jullie.

Eneco had het eerder geprobeerd; een chatbot op de website waarmee klanten antwoord konden krijgen op hun vraag. Simpel toch? Toch niet. Net als bij veel bedrijven sneuvelde dit prima initiatief voordat er echt serieus werk van gemaakt kon worden. Veel chatbot implementaties worden gezien als een project. Een activiteit met een kop en staart. Na lancering snel verder gaan met de rest van de overvolle backlog. Wat werkte nu wel bij Eneco? Dit zijn onze learnings tot nu toe:

Conversational interfaces vormen de klantenservice van de toekomst

Onlangs sprak ik op het InSpired Event van InSided over klantenservice via conversational interfaces (presentatie) en de impact daarvan op de dienstverlening van bedrijven aan hun klanten. Conversational interfaces worden in toenemende mate gebruikt door bedrijven en dan met name in het klantenservice domein. Door middel van chat apps en andere tekst-/spraakgestuurde diensten kunnen klanten vragen stellen die geautomatiseerd door zogenaamde bots worden beantwoord.
Mijn verwachting is dat conversational interfaces een ware revolutie gaan ontketenen in de relatie tussen klant en bedrijf. Eerst op het gebied van service, maar al snel ook op het gebied van verkoop.

Day one is de beste dagboek app voor je iPhone

Ik heb iets met dagboeken. Niet die op papier, maar uiteraard de digitale variant. Op de een of andere manier vind ik het fijn om alles wat ik doe bij te houden en te beschrijven. Op die manier kan ik alles goed terugvinden. Dat moet dan wel zo makkelijk/automatisch mogelijk gaan want anders komt er helemaal niets van. Om die reden gebruikte altijd Momento. Maar sinds kort ben ik helemaal om naar Day One. Day One is de beste dagboek app voor iOS.

Virtual Reality naar the next level met de HTC Vive

Vanmorgen heb ik gedoken bij een gigantisch scheepswrak, tussen de vissen en de roggen. En passant kwam een reusachtige grote walvis langs en keek mij nieuwsgierig aan. Zeer indrukwekkend. Daarna was ik onderdeel van een adventure game waarin ik op zoek moest naar verborgen, sprookjesachtige werelden met rare wezens. Bekomen van dit avontuur kon ik mij even richten op een rustmomentje. Ik stond te koken midden in een futuristische keuken. De controllers in mijn hand werden ‘echte’ handen waardoor ik soep-ingrediënten kon pakken van de aanrecht en uit de koelkast. Een heerlijke tomatensoep was het resultaat. Even later stond ik creatief vuur te schilderen tussen de papegaaien.

Kan 4G de kabel vervangen? Ziggo vs T-Mobile 4G, the battle

Heb jij dat ook? Je rijdt langs Schiphol en ziet een Boeing 747 opstijgen, of nog erger, een Airbus A380 (275 ton schoon aan de haak). Ogenschijnlijk zonder enige moeite snijdt het kolossale brok techniek door de lucht naar mooie exotische bestemmingen. Je kijkt er niet van op en je vindt het waarschijnlijk volsterkt normaal dat zoiets kan. Het gebeurt immers dagelijks en je zit er zelf ook wel eens in. Niets bijzonders dus.

Nooit meer foto’s kwijt met online foto opslag – Google vs Flickr

Gelukkig hebben we de foto’s nog! Een uitdrukking die nog waar is ook. Foto’s zijn vaak de enige tastbare herinnering aan bijzondere momenten. Bijvoorbeeld je vakantie. Ga dus niet op reis zonder dat je ervoor hebt gezorgd dat je foto’s niet verloren gaan. In dit artikel bespreek ik twee goede diensten voor online foto opslag die er voor zorgen dat je favoriete foto’s gegarandeerd bewaard blijven.

Is een Tesla überhaupt nog wel een auto?

Er is natuurlijk al heel veel gezegd en geschreven over Tesla. Een nieuw ‘automerk’  uit Amerika dat nogal aan de weg timmert op het gebied van elektrisch rijden. Dat klinkt niet spannend, niet revolutionair, niet vernieuwend, eigenlijk bijna zelfs een beetje saai. Laten we eerlijk zijn, welk merk heeft tegenwoordig geen elektrisch aangedreven model.
Toch is Tesla anders, heel anders! Is een Tesla überhaupt nog wel een auto?

Wat is iBeacon en wat kan het betekenen?

Vorige week ben ik bij een creatieve sessie geweest rondom het thema iBeaconWat mogen we verwachten van iBeacon? Wat zijn de mogelijkheden, zijn er beren op de weg en vooral, waar ligt de toegevoegde waarde voor de klant?
Buitengewoon interessante avond waar een groep van ongeveer 20 mensen zich mocht buigen over een fictieve case.
Het werd een heel leuk, inspirerende evenement, georganiseerd door de usability en user experience specialisten van Vals Plat.
Een kort verslag van de ervaringen en gedachten.

Scroll naar boven